torsdag 4 juni 2015

Till Morsdag


Mamma!
idag är morsdag,
jag var ensam hela natten och väntade på dig,
fönstret och dörren öppnade jag innan mörkret fallit,
jag satt mig vid det lilla fönstret och stirrade på väggen,
du fanns inte bland folk och knackade inte på dörren,
telefonlinjen var tyst och rummet var tomt.

Hälften av natten passerade nu,
jag är vaken och mina armar är öppna,
min barnsliga själ saknar dig och;
din kram och vilt nejlika doftande hår,
himmelsblåa ögon och granatäpples rödaktiga kinder.

Tomheten efter dig är stor,
meningar kan inte beskriva känslor,
sånger för inte mig till dig,
saknaden skapar vulkan utbrott,
den liknar ”Agiri”s grund,
exploderar det innerst i hjärtat,
mera på nätter,
när jag vaknar och inte ser dig,
sorgen blandar sig i magman,
och rinner genom ådrarna,
tårarna blir regn,
den rinner och tar mig till dig.

Nu är natten över,
jag fryser,
kinderna och läpparna blev röttaktiga,
fingertopparna saknar känsla,
armarna är fortfarande öppna och trötta,
de är envisa och väntar på DIG.

Kom mamma och krama din lilla älskade son,
kylan av femtiofem vintrar gick genom min kropp,
exils liv i tjugosju ”Newroz” förvandlade mig till en flyktfågel, 
håret blev grå och ögonen svaga,
spegeln vägrar visa dåtidens jag för mig,
jag vill inte leka ”vuxen liv” längre,
ta mig tillbaka till de gamla tiderna,
värm mig med värmen av ditt hjärta, 
och din varma famn,
håll mitt lilla pekfinger i din hand, 
och vänd de mot den stjärnfyllda himlen,
visa vår gemensamma stjärna,
och tala om myten av vårt öde,  
berätta sagan om ”Mem û Zin”s kärlek,
och sjung vår sång om ”Eufrat”s hat och vrede.


* Agiri (Ararat): Världen näst högsta berg i N. Kurdistan
* Newroz (Nytt år) Kurdiska national dag
* Mem û Zin: Huvud klassikern inom kurdisk litteratur
* Eufrat: Den längsta och viktigaste floden i Kurdistan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar